Sunne valg er et klikk unna
I den fysiske dagligvarebutikken er det varenes plassering som kan endre kundenes kjøpemønstre i en sunnere retning, men hva med netthandel? MENY har klare ambisjoner om å bidra til folkehelsen, og testet i fjor blant annet effekten av å plassere sunnere kategorier øverst i varekategoriene i nettbutikken, i tillegg til å foreslå sunnere alternativer under alle varekategorier. Fordelen med netthandel er at effekten kan måles umiddelbart.
– Testene ga klare indikasjoner på at nudging mot sunnere valg i nettbutikken har effekt, forklarer Claudia Langenberg i MENY. – Endring i rekkefølge med sunnere kategorier øverst ga en økning i salg av sunnere produkter på mellom 3,8 og 8,2 prosent, og det å plassere sunnere alternativer under alle varekategorier ga en økning på 12,5 prosent av sunnere produkter.
Langsiktig arbeid
– Det tar tid å endre vaner, og vi har som mål å hjelpe kundene våre til å få et sunnere kosthold, sier Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen. – Vi ser at vi kan bidra ved å bruke hele verktøykassen. Plassering, pris, porsjonering og merking er alle effektive virkemidler, gjerne i kombinasjon.
Fett klasseskille
En dytt i en sunnere retning er ikke bare bra for helsen, det kan også bidra til å utjevne sosiale forskjeller i helse og kostholdsvaner. Forskningen viser at endret vareplassering har best effekt i fylkene der folk i utgangspunktet spiser minst frukt og grønt fra før. I områder med gjennomsnittlig lavere utdannelsesnivå økte salget av frukt og grønt med 22 prosent, mot 16 prosent i de tre fylkene med høyest utdannelsesnivå.
– Dette er veldig spennende, og kanskje blant de viktigste funnene. Det tyder på at optimal plassering påvirker alle forbrukergrupper, og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller, sier Samira Lekhal.