Respekt for Kaffen

Norge er i kaffetoppen i Europa, og vi nyter hele 12 millioner kopper hver dag. Men klimaendringer, globale utfordringer og økte priser setter kaffen under press. Hva kan vi gjøre med det?

INTERNATIONAL COFFEE ORGANIZATION (ICO): ICO er den viktigste mellomstatlige organisasjonen for kaffe og organiserer 98 prosent av verdens kaffeproduksjon. ICO har som oppgave å styrke den globale kaffesektoren og bidra til en bærekraftig utvikling og redusere fattigdom i kaffeproduserende land. Norge er medlem. (www.ico.org)

Klimaendringene skaper utfordringer både for kaffeproduksjonen og arbeidsforholdene for 100 millioner mennesker. Endringer i værforhold og ustabile temperaturer gjør at kaffeavlingene kan svinge. Selv uten klimaendringene er kaffeproduksjon en krevende prosess. Det må 10.000 kaffebønner til for å lage én kilo ferdig brent kaffe, og bønnene høstes ofte for hånd og fraktes over lange strekninger.

Kaffe er dessuten verdens nest største handelsvare på børs etter olje, og det gjør at det globale markedet styrer prisen. Det har ført til at kaffeprisen i perioder har vært lav. Til sammen bidrar dette til uforutsigbare vilkår for mange kaffebønder, og gjør det mindre attraktivt for nye generasjoner å ta over.

– At yngre generasjoner velger bort kaffedyrking får konsekvenser for kaffeproduksjonen. De unge har andre krav og forventninger til livet enn sine foreldre. Mange har også begrenset tilgang til landområde, finansiering, utdannelse, tjenester og infrastruktur. Med klimaendringer og de lave kaffeprisene på toppen er det kanskje ikke så rart at de yngre ikke ser kaffen som et realistisk levebrød, sier Tina Johansen, innkjøpsmedarbeider i Joh. Johannson Kaffe.

– Det er virkningsfullt å kjøpe sertifisert kaffe.

Tina Johansen, innkjøpsmedarbeider i Joh. Johannson Kaffe

Gjennom programmet Direkte Handel setter Kaffebrenneriet, som er deleid av NorgesGruppen, strenge krav til kvalitet og sporbarhet på kaffen samt bidrar til bedre vilkår for kaffebonden.

Sårbart
For at kaffens fremtid skal se lysere ut bør prisen på råvaren ha et visst nivå slik at bøndene har inntjening til å investere og leve av. I løpet av 2022 har kaffeprisen økt kraftig på grunn av utfordrende værforhold. Vi har sett både frost og tørke i Brasil som skaper usikkerhet rundt den globale kaffeproduksjonen. I tillegg har produksjonskostnadene økt og prisene på kunstgjødsel steget kraftig.

Vi skal ikke lenger enn to til tre år tilbake i tid for å se råvarepriser så lave at de førte sektoren inn i en krisesituasjon. For kaffeprodusentene er det utfordrende at råvareprisen svinger kraftig. Totalproduksjonen av kaffe har økt med 50 prosent de siste 20 årene, og er selvfølgelig med på å forklare de til tider lave prisene. Når kaffen samtidig blir et attraktivt spekulasjonsobjekt for investorer og fond, og i tillegg er sårbar for valutasvingninger, så gjør det fremtiden usikker for både kaffebønder og kaffemarkedet generelt.

Rettferdig handel
Og hva kan vi kaffeelskere gjøre, for å sikre at god kaffe fortsetter å være en følgesvenn i fremtiden? Et klimasmart jordbruk krever kunnskap og investeringer, og kaffebøndene trenger økte ressurser. Gjennom Fairtrade-ordningen sikres bøndene en minimumspris på kaffen, og dermed blir de mindre følsomme for markedssvingningene. Det er ikke bare privatpersoner, men også næringsliv og offentlig sektor som kan bidra positivt gjennom sine innkjøpsvaner hvis sertifiserte produkter foretrekkes. 

– Det er virkningsfullt å kjøpe sertifisert kaffe. Da vet du at kaffebøndene får oppfølging, dyrker kaffen med mer klimavennlige metoder, kan øke produktiviteten på farmen sin og få en bedre inntjening, sier Tina Johansen.

Visste du at ...

  • For å lage én kilo ferdig brent kaffe går det med 10.000 kaffebønner.
  • Bønnene finnes i små bær som vokser på trær som er ømfintlige for væromslag.
  • Det tar 4–5 år fra de sås til de blomstrer, og så tar det ytterligere ni måneder før bærene er modne. Fordi bærene modnes i ulik takt håndplukkes de for det meste.
  • En kaffebonde er med andre ord både tålmodig og litt av et arbeidsjern.

Skaper endringer i espressofart

International Coffee Partners (ICP) er et privat bransjetiltak av seks ledende europeiske kaffeselskaper, der Joh. Johannson Kaffe er med. 

  • Jobber for å styrke kaffebøndenes konkurranseevne ved å øke produktiviteten samt kvaliteten på kaffe og bedre levestandarden på en bærekraftig måte 
  • Har investert omtrent 9,4 millioner euro i prosjekter i Latin-Amerika, Afrika og Asia de siste 11 årene.
  • Prosjektdeltagere har fått økt inntektene sine og bedret levestandarden. 
  • Flere av prosjektene har også styrket kvinners rolle i lokalsamfunnet.

Uten filter

  • 86 prosent av den voksne befolkningen i Norge drikker kaffe.
  • Snittet er fem kopper om dagen.
  • Halvparten av all kaffe drikkes på jobben.
  • Den perfekte kaffekoppen lages på vann som er mellom 92 og 96 grader. Er vannet for varmt, blir kaffesmaken besk og bitter.
  • Kaffe produseres i det som kalles kaffebeltet, som er 20 grader nord, og 20 grader sør for ekvator.
  • 38 prosent av kaffen som selges i Norge, produseres av Joh. Johannson Kaffe. Hvert år foredler de 14.000 tonn råkaffe.

Kilde: https://kaffe.no/det-norske-folks-kaffevaner/

Rett(ferdighet) i koppen

Se etter merkene for rettferdig og miljøvennlig kaffe:

Fairtrade: Rettferdig handel fra selvstendige bønder. En standard for inntekt, arbeidsforhold, grunnleggende rettigheter og miljøvennlig produksjon.

Les mer om Fairtrade her

Rainforest Alliance Certified™: Kaffeproduksjonen imøtekommer strenge krav til miljøhensyn og sosialt ansvar.

Les mer om Rainforest Alliance her

Debio/Ø-merket: Kaffen og produksjonen er økologisk, kontrollert og godkjent i henhold til et internasjonalt regelverk.

Les mer om Debio her

 

International Coffee Organization (ICO)

ICO er den viktigste mellomstatlige organisasjonen for kaffe og organiserer 98 prosent av verdens kaffeproduksjon. ICO har som oppgave å styrke den globale kaffesektoren og bidra til en bærekraftig utvikling og redusere fattigdom i kaffeproduserende land. Norge er medlem. 

Les mer om www.ico.org her

 

Vil du vite mer? 

Visste du at det må 10.000 kaffebønner til for å lage én kilo ferdig brent kaffe?

I Treveien i Vestby ligger et av verdens mest avanserte kaffebrennerier – bygget i tre! Det skiller seg godt ut fra de andre byggene i området med sin iøynefallende fasade.

Norges miljøvennlige kaffebrenneri

Joh. Johannson Kaffe har lang tradisjon for å tenke bærekraft gjennom hele verdikjeden fra bønne til kopp og kaffebrenneriet i Vestby utenfor Oslo er et håndfast bevis på dette. Her har hensyn til miljø og klima vært førsteprioritet i valg av alt fra byggematerialer til plassering og energikilder.

Industribygget er reist i heltre i kombinasjon med resirkulert lavkarbon stål og betong. Bygget er selvforsynt for energi til oppvarming der kildene er solcellepanel, biogass og varmegjenvinning fra kaffebrenning.

Selve kaffeproduksjonen er sertifisert etter den internasjonale standarden ISO 22000 som gjelder matvaresikkerhet gjennom alle produsentledd fram til forbruker.

Les mer her

Kaffebrenneriet med eget kaffeprogram

Gjennom mange års samarbeid med Cup of Excellence og innkjøp av kaffe, har Kaffebrenneriet opparbeidet et stort kontaktnett med kaffefarmere verden over. Kaffebrenneriet har ønsket å videreutvikle det direkte samarbeidet med kaffefarmerne, og har samlet innsatsen i programmet Direkte Handel.

Programmet sikrer at pengene kommer frem til farmer og at midler øremerkes for å ivareta sosiale forhold. Systemet etterstreber at alle ledd i verdikjeden er transparente og redegjort for. Det stilles høye krav til kvalitet og strenge krav til sporbarhet: Vi kan følge kaffen helt tilbake til farmen og den spesifikke åssiden kaffen vokser i.

Se etter det sorte klistremerket med Direkte Handel neste gang du er på Kaffebrenneriet!

 

(Slutt)

(Slutt)

(Slutt)

(Slutt)

(Slutt)

(SLUTT)