Investerer milliarder i morgendagens dagligvarehandel

 

Lydløst glir fergene over Oslofjorden. I kjølvannet ligger reduserte klimagassutslipp og 16 sparte trailere på veiene.

Solcelle fra ASKO
Solcelle fra ASKO

NorgesGruppen skal være i tet når det gjelder å sette bærekraft øverst på næringslivets hovedagenda. Investerer X,X milliarder i miljø og klima.

Hvorfor og hvordan NorgesGruppen setter agenda for bærekraft. NG skal være klimanøytral innen 2030. Strategiske satsingsområder er miljø, helse, mennesker. Green Bonds Framework; målrettet finansiering av viktige bærekraftinitiativ Presentere noen hovedmål og status måloppnåelse; ref side 17 i årsrapporten 2020.Artikkelens første del omhandler Bærekraft må settes øverst på næringslivets hovedagenda. NorgesGruppen skal være i tet. Investerer x,x milliarder i miljø og klima. Sitat fra økonomiansvarlig: Hvorfor og hvordan kan NG sette agenda for bærekraft. NG skal være klimanøytral innen 2030. Strategiske satsingsområder er miljø, helse, mennesker. 

«I dette tiåret vil det være avgjørende at verdikjeden for mat samarbeider om gode bærekraftsprosjekter og lavutslippsløsninger. NorgesGruppen skal være en pådriver her.»

Signe Bunkholt Sæter / Bærekraftsdirektør, NorgesGruppen

 

Bildetekst inn her
Bildetekst inn her

Det viktige målet: NG skal være klimanøytral innen 2030
En målrettet støttespiller for landbruket er Grofondet, som er med og finansierer prosjekter som driver det grønne skiftet. Prosjektene gir viktige bidrag til å øke omsetningsverdien og forbruket av norske bær, frukter, grønnsaker og poteter.

Torbjørn Billing, daglig leder i Grofondet, forteller at fondet ønsker å spre prosjektene i hele verdikjeden, fra produksjon til lager og logistikk for å sikre at alle ledd kan samvirke i størst mulig grad.  

Klima og miljø er et hovedsatsingsområde
– Det er viktig for fondet å støtte prosjekter som bidrar til konkrete løsninger på utfordringer som aktørene i verdikjedene møter nå. Norsk frukt og grønt står overfor store utfordringer, ikke minst når det gjelder klimaendringer og tilgang på arbeidskraft. Heldigvis har vi vind i seilene, forbrukerne vil ha norsk frukt og grønt og dette er et mulighetsrom vi vil utnytte. Vår ambisjon er å bruke ressursene mest mulig sirkulært – dette vil videreutvikle en robust næring som ligger i front av det grønne skiftet, sier Torbjørn Billing. 

Dette skal vi gjøre – og dette har vi fått til:

Alternativt; omfang og dybde avklares med NG
En målrettet støttespiller for landbruket er Grofondet, som er med og finansierer prosjekter som driver det grønne skiftet. Prosjektene gir viktige bidrag til å øke omsetningsverdien og forbruket av norske bær, frukter, grønnsaker og poteter.

Torbjørn Billing, daglig leder i Grofondet, forteller at fondet ønsker å spre prosjektene i hele verdikjeden, fra produksjon til lager og logistikk for å sikre at alle ledd kan samvirke i størst mulig grad.  
– Det er viktig for fondet å støtte prosjekter som bidrar til konkrete løsninger på utfordringer som aktørene i verdikjedene møter nå. Norsk frukt og grønt står overfor store utfordringer, ikke minst når det gjelder klimaendringer og tilgang på arbeidskraft. Heldigvis har vi vind i seilene, forbrukerne vil ha norsk frukt og grønt og dette er et mulighetsrom vi vil utnytte. Vår ambisjon er å bruke ressursene mest mulig sirkulært – dette vil videreutvikle en robust næring som ligger i front av det grønne skiftet, sier Torbjørn Billing. 

Bærekraftige løsninger for bærekraftig forretning

NorgesGruppen investerer bredt i energismarte løsninger.  Dette er noen av de innovative ideene som er omsatt til bærekraftig forretning.

Klimavennlig kaffekos

Det nye kaffebrenneriet i Vestby; reduserer klimagassutslipp 85 prosent; ref side 61 i årsrapporten 2020

Blant resultatene vi er mest fornøyde med innen miljø, er 38 prosent kutt i matsvinn fra 2015, 83 prosent reduksjon av HFK-utslipp fra 2010 og 26 prosent forbedring av energieffektiviteten siden 2010. Det gjenstår likevel mye arbeid, spesielt knyttet til ­utfasingen av fossilt drivstoff. De siste årene har vi i hovedsak konsentrert innsatsen vår innen utslippsreduksjon til å handle om våre egne virksomheter. Det skal vi fortsette med, men den nye strategien omfatter i tillegg et mål om å redusere klima­avtrykket av produktene vi selger tilsvarende 60 000 tonn CO2. Det neste tiåret blir samarbeid gjennom hele ­verdikjeden for mat viktig for å ­akselerere det grønne skiftet. 
 

XX%
tekst til tallet

Klimavennlig kaffekos

Det nye kaffebrenneriet i Vestby; reduserer klimagassutslipp 85 prosent; ref side 61 i årsrapporten 2020

Blant resultatene vi er mest fornøyde med innen miljø, er 38 prosent kutt i matsvinn fra 2015, 83 prosent reduksjon av HFK-utslipp fra 2010 og 26 prosent forbedring av energieffektiviteten siden 2010. Det gjenstår likevel mye arbeid, spesielt knyttet til ­utfasingen av fossilt drivstoff. De siste årene har vi i hovedsak konsentrert innsatsen vår innen utslippsreduksjon til å handle om våre egne virksomheter. Det skal vi fortsette med, men den nye strategien omfatter i tillegg et mål om å redusere klima­avtrykket av produktene vi selger tilsvarende 60 000 tonn CO2. Det neste tiåret blir samarbeid gjennom hele ­verdikjeden for mat viktig for å ­akselerere det grønne skiftet. 
 

XX%
tekst til tallet

Førerløs el-ferge erstatter 16 trailere

Bygging av to elektriske ferger som skal frakte varer over Oslofjorden

Må beskrive hvilke investeringer som er gjort. Vi retter innsatsen i bærekrafts­arbeidet mot de tre områdene Miljø, Helse og Mennesker. Bak titlene ligger mål om å bli klimanøytral innen 2030, bidra til bedre folkehelse, utvikle bærekraftige produkter og verdikjeder samt skape gode arbeidsplasser preget av mangfold, inkludering og mulig­heter for alle. 

Blant resultatene vi er mest fornøyde med innen miljø, er 38 prosent kutt i matsvinn fra 2015, 83 prosent reduksjon av HFK-utslipp fra 2010 og 26 prosent forbedring av energieffektiviteten siden 2010. Det gjenstår likevel mye arbeid, spesielt knyttet til ­utfasingen av fossilt drivstoff. De siste årene har vi i hovedsak konsentrert innsatsen vår innen utslippsreduksjon til å handle.

XX%
tekst til tallet

Gir lån til grønn innovasjon

NorgesGruppen etablerte i januar 2019 et Grønt Rammeverk for utstedelse av grønne obligasjonslån for finansiering til prosjekter som tilfredsstiller kravene i det grønne rammeverket.

Det grønne rammeverket følger Green Bond Principles, og rammeverket fikk de beste graderingene Dark Green og Governance assessement Excellent av det uavhengige klimaforskningssenteret CICERO.

Torbjørn Billing, daglig leder i Grofondet, forteller at fondet ønsker å spre prosjektene i hele verdikjeden, fra produksjon til lager og logistikk for å sikre at alle ledd kan samvirke i størst mulig grad.  

– Det er viktig for fondet å støtte prosjekter som bidrar til konkrete løsninger på utfordringer som aktørene i verdikjedene møter nå. Norsk frukt og grønt står overfor store utfordringer, ikke minst når det gjelder klimaendringer og tilgang på arbeidskraft. Heldigvis har vi vind i seilene, forbrukerne vil ha norsk frukt og grønt og dette er et mulighetsrom vi vil utnytte. Vår ambisjon er å bruke ressursene mest mulig sirkulært – dette vil videreutvikle en robust næring som ligger i front av det grønne skiftet, sier Torbjørn Billing. 

Avsluttende tekst om Norgesgruppen og grønne investeringer som er business.