Matnyttig utfordret kategoridirektør Odd Ture Wang i Unil AS, som er NorgesGruppens selskap for utvikling av egne merkevarer. Er det slik at det er dårligere kvalitet på First Price-varer, når de er billigere enn andre merker? – Nei. Vi bestemmer kvaliteten vi ønsker, avhengig av hvilken rolle produktene skal ha i kategorien, og produsenten produserer etter våre spesifikasjoner. At enkelte produsenter er flinke til å utvikle sine merkevarer for å differensiere seg, er bare en fordel for alle, mener Wang.
– Dessuten er First Price produkter som vi ofte selger i større forpakninger, og dette gir storskalafordeler. Det benytter en fast mal for utarbeidelse av design, noe som gjør det rimeligere per produkt. Produktene blir ofte kjøpt inn i store kvantum som gjør at prisen per enhet blir lavere. Noen av produktene har en enklere emballasjeløsning, men innholdet er fremdeles av god kvalitet, forklarer Wang.
First Price har vokst siden den røde merkevaren første gang dukket opp for 20 år siden og merkevaren har fått en helt spesiell posisjon hos norske forbrukere, og er svært viktig for de mest prisbevisste kundene. Mens det tidligere var tørrvarer og nonfood First Price kunne hjelpe deg med, finnes merket nå med stadig flere ferskvarer.
First Price på kino
– Tradisjonelt sett har det ikke vært brukt penger på markedsføring av First Price, fordi det er en av årsakene til at vi har kunnet holde prisene nede men nå har vi for første gang lansert en kampanje for å feire 20-årsjubileet. Kampanjen har fått sin egen glimt-i-øye-vri som spiller på lag med trofaste First Price-kunder, forklarer markedssjef Nina Brendsrud-Andersen i Unil. – First Price-kjøperne liker at produktene er ærlige og er lei av at folk snakker ned produktene.
– First Price legger ikke til noe, eller gjemmer seg bak noe, forklarer Marianne Knutsen i reklamebyrået Los & co, som har utviklet kampanjen.
Rød logo, grønt nøkkelhull
Det følger ansvar med markedsposisjonen til First Price, som gir anledning til å utvikle produkter som gjør det enklere å velge sunt. – At det er dyrt å leve sunt, er en myte det er på tide å avkrefte, sier Brendsrud-Andersen. – First Price stiller seg bak myndighetenes kostholdsråd, og har derfor valgt å redusere mengden sukker og salt i mange av våre produkter. Vi syns også det er viktig å tilby et godt utvalg av produkter med Nøkkelhullet, slik at det blir enklere for deg som forbruker å ta sunnere valg.
Plass til en ekstra rundt frokostbordet?
I 2021 ønsket First Price å bidra til Bufdirs (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) tiltak for å skaffe flere fosterhjemsplasser i Norge. – Å snakke om det i familien, er et av de første og viktigste skrittene for å starte denne prosessen, sier direktør Mari Trommald i Bufdir.
First Price har lånt ut plass til Bufdirs fosterhjemskampanje, og på emballasjen til flere av First Prices mest solgte produkter stilles det spørsmål som kan bidra til å sette i gang samtalen rundt frokost-, lunsj- eller middagsbordet.
– Vi har plukket ut de produktene som ofte er å finne på familiers frokostbord, og der emballasjen ikke kastes umiddelbart. Da var blant annet juice, egg, brød og frokostblandinger naturlige valg, forteller Nina Brendsrud-Andersen.