Hva er greia med FirstPrice?

Her tenker jeg en film hvor to studenter eller foreldre og barn lager mat hjemme med kun FirstPrice-produkter

First Price er elsket av småbarnsfamilier, studenter og andre prisbevisste, men hvorfor er det blitt så populært? Betyr billig dårlig kvalitet? Betyr lavpris at det er usunt?

Bilder som støtter artikkelen, -gjerne virksomhetsnære feks familie som handler emv i butikk. ala dette bildet.
Bilder som støtter artikkelen, -gjerne fra samme session som filmen. FP synlig i bildet

Matnyttig utfordret kategoridirektør Odd Ture Wang i Unil AS, som er NorgesGruppens selskap for utvikling av egne merkevarer. Er det slik at det er dårligere kvalitet på First Price-varer, når de er billigere enn andre merker? – Nei. Vi bestemmer kvaliteten vi ønsker, avhengig av hvilken rolle produktene skal ha i kategorien, og produsenten produserer etter våre spesifikasjoner. At enkelte produsenter er flinke til å utvikle sine merkevarer for å differensiere seg, er bare en fordel for alle, mener Wang.

– Dessuten er First Price produkter som vi ofte selger i større forpakninger, og dette gir storskalafordeler. Det benytter en fast mal for utarbeidelse av design, noe som gjør det rimeligere per produkt. Produktene blir ofte kjøpt inn i store kvantum som gjør at prisen per enhet blir lavere. Noen av produktene har en enklere emballasjeløsning, men innholdet er fremdeles av god kvalitet, forklarer Wang.

First Price har vokst siden den røde merkevaren første gang dukket opp for 20 år siden og merkevaren har fått en helt spesiell posisjon hos norske forbrukere, og er svært viktig for de mest prisbevisste kundene. Mens det tidligere var tørrvarer og nonfood First Price kunne hjelpe deg med, finnes merket nå med stadig flere fersk­varer.

First Price på kino
– Tradisjonelt sett har det ikke vært brukt penger på markedsføring av First Price, fordi det er en av årsakene til at vi har kunnet holde prisene nede men nå har vi for første gang lansert en kampanje for å feire 20-årsjubileet. Kampanjen har fått sin egen glimt-i-øye-vri som spiller på lag med trofaste First Price-kunder, forklarer markedssjef Nina Brendsrud-Andersen i Unil. – First Price-kjøperne liker at produktene er ærlige og er lei av at folk snakker ned produktene. 

– First Price legger ikke til noe, eller gjemmer seg bak noe, forklarer Marianne Knutsen i reklamebyrået Los & co, som har utviklet kampanjen. 

Rød logo, grønt nøkkelhull
Det følger ansvar med markedsposisjonen til First Price, som gir anledning til å utvikle produkter som gjør det enklere å velge sunt. – At det er dyrt å leve sunt, er en myte det er på tide å avkrefte, sier Brendsrud-Andersen. – First Price stiller seg bak myndighetenes kostholdsråd, og har derfor valgt å redusere mengden sukker og salt i mange av våre produkter. Vi syns også det er viktig å tilby et godt utvalg av produkter med Nøkkelhullet, slik at det blir enklere for deg som forbruker å ta sunnere valg.

Plass til en ekstra rundt frokostbordet?
I 2021 ønsket First Price å bidra til Bufdirs (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) tiltak for å skaffe flere fosterhjemsplasser i Norge. – Å snakke om det i familien, er et av de første og viktigste skrittene for å starte denne prosessen, sier direktør Mari Trommald i Bufdir.

First Price har lånt ut plass til Bufdirs fosterhjemskampanje, og på emballasjen til flere av First Prices mest solgte produkter stilles det spørsmål som kan bidra til å sette i gang samtalen rundt frokost-, lunsj- eller middagsbordet.

– Vi har plukket ut de produktene som ofte er å finne på familiers frokostbord, og der emballasjen ikke kastes umiddelbart. Da var blant annet juice, egg, brød og frokostblandinger naturlige valg, forteller Nina Brendsrud-Andersen.

Best i test: Terningkast 5 og 6!

Konkret sak med eksempler fra best i test og lenke videre

Bilde av testvinnere f.eks. med terningkast el.l. (bildet her skal ikke brukes – det er bra 2017-test i Dagbladet)
Bilder som støtter artikkelen, -gjerne virksomhetsnære feks familie som handler emv i butikk. ala dette bildet.

Det er ingen grunn til å forvente mindre av smak, sunnhet og kvalitet selv om du velger billigere mat- og dagligvarer!

Media gjennomfører jevnlig tester av mat og andre dagligvarer, og det er slettes ikke alltid det er noen klar sammenheng mellom pris og gode testresultater – tvert imot har vi sett at billige First Price-produkter også kan gå ut av tester med svært gode skussmål når det gjelder både smak, kvalitet og sunnhet.

Her er tre eksempler der First Price-produkter scorer høyt på kvalitet, smak og sunnhet:

First Price ovnsbakt leverpostei
Da Bramat.no testet leverpostei i februar 2021, krøp First Price ovnsbakt leverpostei nesten til topps. Med mye lever, bra med umettet fett og greit saltinnhold ble det terningkast fem på vår leverpostei. First Price ovnsbakt leverpostei fikk også pluss fordi den ikke inneholder karragenan.

First Price fruktmüsli
First Price Fruktmüsli fikk terningkast fem da testpanelet til Bramat.no testet müslier 29 mars 2022. Det ble konkludert med at müslien inneholder lite sukker og mettet fett, samt at fiberinnholdet er bra.

First Price makrellfilet
First Price makrellfilet i tomatsaus fikk terningkast fem i Bramat.no sin test av fiskepålegg i januar 2021. Testpanelet skriver at pålegget har bra innhold av både sukker, salt og protein.

Les mer her: https://firstprice.no/best-i-test/

Smart for fryseren, smart for klima

Som stor innkjøper har First Price mulighet for å påvirke leverandørene i bærekraftig retning. I 2020 utfordret Unil produsenten av First Price kjøttdeig til å komme opp med en optimalisert pakningsløsning og i 2020 kom både kjøttdeig og karbonadedeig i ny vakuumpakket forpakning.

Med dette tiltaket har fyllingsgraden økt fra 34 til 65 prosent, og det betyr både at det er behov for mindre emballasje og at det er plass til flere pakker under transport. Beregnet ut fra salgstallene i 2019 tilsvarer endringene omtrent 100 færre lastebiler per år og 80 tonn mindre bølgepapp. Den nye emballasjen gir også plassbesparelse i butikk, i kjøleskapet og i fryseren hjemme.

«Etter en kaffekopp om morgenen blir det First Price hele veien: Bacon, speilegg eller omelett, ost og skinke sammen med First Price-baguetten.»

Ola Normann, student (sitat fra artikkel i Aftenposten)

Fakta:
70% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice

«Vi starter nesten alltid dagen med First Price kornblanding eller müsliblanding. De er bare rågode!»

Ola Normann, familiefar

Fakta:
70% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice

«To skiver grovbrød med et tynt lag meierismør, den ene med First Price jordbærsyltetøy eller appelsinmarmelade og den andre med fløtemysost.»

Anne Normann, pensjonist

Fakta:
70% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice
30% av alle unge under 30 år foretrekker varer fra FirstPrice

First Price for første gang

Lage denne seksjonen litt morsom. Tidslinje?

For å finne starten på historien om First Price må vi tilbake til 2002 da Lidl etablerte seg i Norge, et selskap som i stor grad baserte seg på egne merkevarer.

Et av NorgesGruppens viktigste grep var å utvikle en egen lavprisserie med egne merkevarer. Fra Unil dro produktutviklere og innkjøpere til Tyskland, hvor de kjøpte alle produktene i Lidls butikker for å kartlegge priser og kvalitet. Deretter startet arbeidet med å skape First Price, med et basissortiment i startfasen på 65 varelinjer til fast lavpris.

Navnet First Price og den røde logoen kommer fra Finland, der NorgesGruppens samarbeidspartner Tuko hadde brukt navnet i liten skala. Navnet og ulike designforslag ble testet i markedsundersøkelser før man valgte designuttrykk for den nye serien. Pakningsdesignet var enkelt: Her var ingen stylet mat eller sminkede modeller, men hverdagsmennesker i hverdagssituasjoner.

First Price ble raskt en del av folks hverdag etter lanseringen 2003. First Price er blitt et begrep og skaper mange følelser blant folk, og nylig fikk First Price ny logo og alle produktene kommer nå med friskere og mer moderne pakningsdesign. Logoen er tatt ut av rammen den sto i og får nå en sentral plass i designet. Omleggingen gir også mulighet til å se på forbedringer. Kan vi redusere mengden plast, papp eller luft, uten å øke matsvinnet er det en fordel for miljøet.

Saken er slutt

Egne merkevarer arena for innovasjon

Salt er en kjent risikofaktor for høyt blodtrykk som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og hjerneslag.

NorgesGruppen jobber derfor aktivt for å kutte saltinnholdet i egne merkevarer.  Kjøttprodukter er én av matvaregruppene som bidrar med mest salt. Mellom 17 og 24 prosent av det totale saltinntaket i befolkningen kommer herfra. Da vi fjernet tilsatt salt i alle kjøttdeiger i 2014, solgte vi over 12 millioner pakker i året. Disse inneholdt til sammen 40 000 kilo salt. Det tilsvarer en reduksjon på 33 lastebiler fylt med salt!

– Vi var spente på om saltreduksjonen ville føre til en nedgang i salget, men slik har det ikke blitt. Både salg og etterspørsel har gått opp som følge av tiltaket.

 

Bilder med humor som beskriver «klubben» rundt FirstPrice? Kan feks være screen shots fra ytringer i Some

FirstPrice elsket og hatet

Kuriosa, -hvordan løser vi denne bolken og har vi det med?
 

Merker

Hanasand gård har følgende merker og sertifiseringer:

Matskatter:
Beskrivende tekst om hva det innebærer.
Lenke til www.xxxx

Nyt Norge:
Beskrivende tekst om hva det innebærer.
Lenke til www.xxxx

Matskatter:
Beskrivende tekst om hva det innebærer.
Lenke til www.xxxx

Nyt Norge:
Beskrivende tekst om hva det innebærer.
Lenke til www.xxxx

 

Mette Hanekamhaug

Det er forslag om å regulere egne merkevarer i norsk dagligvarehandel, men er ikke konsekvensen at kjedene blir likere?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).

Hvorfor er egne merkevarer et problem når vi vet at norske forbrukere etterspør dette?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.

Kommer ikke kjedenes egne merkevarer forbrukerne til gode med større utvalg og rimeligere priser?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).

Det er ønske om mer konkurranse i dagligvarebransjen. Tyske Lidls forretningsidé er basert på egne merkevarer, men de lyktes ikke i å etablere seg i Norge. Er ikke det et paradoks?
– Lidl etablerte seg i et overetablert marked, fikk dårlig beliggenhet, og hadde merkevarer vi ikke hadde hørt om, mente Trond Blindheim.

Se inn i krystallkula: Hvordan er situasjonen for egne merkevarer i dagligvarebransjen om 5 år?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.

Sigurd Birkeland

Det er forslag om å regulere egne merkevarer i norsk dagligvarehandel, men er ikke konsekvensen at kjedene blir likere?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).

Hvorfor er egne merkevarer et problem når vi vet at norske forbrukere etterspør dette?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.

Kommer ikke kjedenes egne merkevarer forbrukerne til gode med større utvalg og rimeligere priser?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).

Det er ønske om mer konkurranse i dagligvarebransjen. Tyske Lidls forretningsidé er basert på egne merkevarer, men de lyktes ikke i å etablere seg i Norge. Er ikke det et paradoks?
– Lidl etablerte seg i et overetablert marked, fikk dårlig beliggenhet, og hadde merkevarer vi ikke hadde hørt om, mente Trond Blindheim.

Se inn i krystallkula: Hvordan er situasjonen for egne merkevarer i dagligvarebransjen om 5 år?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.

Fakta om Hanasand Gård

Gartneriet er hovednæringen på Hanasand Gård. Her dyrkes i år 30 ulike sorter tomater. Sauene på gården holder til like nedenfor huset vårt, og ved lammetider våkner
vi tidlig til bræking av små lam, og i mai når vi slipper dem ut, er det full fart med lek og leting etter mødre dag og natt. Det blir derfor svært stille den dagen vi slipper alle sammen opp i heia vår på sommerbeite! Markene rundt gården vår er grønne og frodige fra vår til høst. Her dyrker vi for til sauene våre. Den gamle urskogen ned mot Talgjesjøen, omkranser hele gården vår, og vi har hele 1.8 km strandlinje. Svaberg, egen strand og en utrolig levende skog er selveste smykke på gården.

Stig Jakob Hanasand er gartneren og bonden som satset friskt med utbygging av nytt drivhus i 2001. Han er dedikert til jobben sin med å dyrke tomater, og engasjerer hver og en på sine turer rundt i drivhuset. Tomatdyrking er blitt en vitenskap, her skal forhold mellom lys, varme, fuktighet og bladmasse stemme overens.

Stig Jakob tar seg også av sauene våre på gården, gressproduksjonen som vedlikeholder markene våre og holder sauene med for gjennom vinteren. Han er som poteten, kan brukes til alt, og er alltid smilende og blid!

Hanasands beste tomattips

Bløte tomater blir som nye

Gartneriet er hovednæringen på Hanasand Gård. Her dyrkes i år 30 ulike sorter tomater. Sauene på gården holder til like nedenfor huset vårt, og ved lammetider våkner
vi tidlig til bræking av små lam, og i mai når vi slipper dem ut, er det full fart med lek og leting etter mødre dag og natt. Det blir derfor svært stille den dagen vi slipper alle sammen opp i heia vår på sommerbeite! Markene rundt gården vår er grønne og frodige fra vår til høst. Her dyrker vi for til sauene våre.

Tomatpai fra Tomatgården

Gartneriet er hovednæringen på Hanasand Gård. Her dyrkes i år 30 ulike sorter tomater. Sauene på gården holder til like nedenfor huset vårt, og ved lammetider våknervi tidlig til bræking av små lam, og i mai når vi slipper dem ut, er det full fart med lek og leting etter mødre dag og natt. Det blir derfor svært stille den dagen vi slipper alle sammen opp i heia vår på sommerbeite! Markene rundt gården vår er grønne og frodige fra vår til høst. Her dyrker vi for til sauene våre.

Her får du kjøpt Hanasand-tomatene

• I de fleste MENYbutikkene i Norge. Lenke til MENYnettbutikk
• Alle lokale butikker i distriktet Xxxxxx
• I de fleste MENYbutikkene i Norge. Lenke til MENYnettbutikk
• Alle lokale butikker i distriktet Xxxxxx
• I de fleste MENYbutikkene i Norge. Lenke til MENYnettbutikk
• Alle lokale butikker i distriktet Xxxxxx
• I de fleste MENYbutikkene i Norge. Lenke til MENYnettbutikk
• Alle lokale butikker i distriktet Xxxxxx

Se full forhandlerlise her

Sette opp et bilde med alle merkevarelogoene under hverandre. Eller bare 3: FirstPrice, Eldorado og Jacobs utvalgte?

Fakta om våre egne merkevarer

NorgesGruppen skiller mellom tre kategorier egne merkevarer: Lavpris, Medium og Premium.

Segment lavpris
FirstPrice
First Price er vårt lavpriskonsept og finnes i alle NorgesGruppens butikker. First Price er posisjonert som kjedenes billigmerke, og skal være et prisgunstig alternativ til andre merkevarer. First Price har et bredt produktsortiment som spenner fra agurker til wienerpølser; fra tørrvarer til dyrefôr og fra oppvaskmidler til deodoranter.
Lenke til relevant merkevare

Segment Medium
Eldorado

Eldorado er vårt eldste og mest kjente merkevare, og består blant annet av produkter som hermetikk, brød og dypfryste varer. Medium-merkene skal ligge på lik linje med de kjente merkevarene.
Lenke til relevant merkevare

Segment Premium
Jacob’s Utvalgte

Jacobs Utvalgte er vårt premium-merke, og skal inspirere til matopplevelser og finnes kun i Menys butikker og er produkter med høy kvalitet og ligger i et høyt prissegment. Blant produktene finner du pasta, brød, sjokolade, sauser og kjøtt.
Lenke til relevant merkevare

Kontakt

Hanasand Gartneri AS
Hanasandveien 540
4150 Rennesøy

E-post:
post@hanasandgard.no

Nettside:
hanasandgard.no

• Minus salt
• Minus vann
• Mer bærekraftig emballasje
• Større kontroll over hele verdikjeden
• Pådriver i bransjen

= Innovasjon

DUELLEN

Er kjedenes egne merkevarer til det beste for forbrukerne?

Mette Hanekamhaug
er kommunikasjonsdirektør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) representerer rundt hundre store og små leverandører i Norge og mener at vekst i egne merkevarer er blant de store bekymringene.

Sigurd Birkeland
er leder av prosjekt dagligvare i Konkurransetilsynet, og mener at forbud mot egne merkevarer i dagligvarehandelen er et inngripende forslag som sannsynligvis vil ramme norske forbrukere gjennom dårligere utvalg og høyere priser.

Dyrevelferd høyt på dagsordenen

Gjennom vår dyrevelferdspolicy ønsker vi å sette større fokus på dyrevelferd. I samarbeid med våre leverandører skal vi jobbe systematisk for en bedre dyrevelferd i vår verdikjede. 

Vi mennesker holder husdyr primært for å kunne nyte godt av den maten de produserer for oss. Imidlertid har jo dyr også en egenverdi, uavhengig av den nytteverdien de har for mennesker. Derfor skal alle husdyr behandles godt og beskyttes mot fare, unødige påkjenninger og belastninger. Dette gjelder både dyr som brukes til mat for mennesker, og dyr som benyttes tidligere i produksjonskjeden, for eksempel i forbindelse med innhøsting. 

God dyrehelse og dyrevelferd hos produksjonsdyrene som inngår i vår matkjede, er også avgjørende for tillit blant forbrukere og kunder.

Du kan lese mer om vår dyrevelferdspolicy her: https://unil.no/unil-tar-ansvar/slik-jobber-vi/retningslinjer-for-dyrevelferd/

Sunn suksess med enkle grep

HANASAND GÅRD: Tomater