Det er forslag om å regulere egne merkevarer i norsk dagligvarehandel, men er ikke konsekvensen at kjedene blir likere?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).
Hvorfor er egne merkevarer et problem når vi vet at norske forbrukere etterspør dette?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.
Kommer ikke kjedenes egne merkevarer forbrukerne til gode med større utvalg og rimeligere priser?
– Vi kommer nok til å skrive at vi ser utfordringer og fordeler med det. Det kan hende vi bør se nærmere på EMV, men å forby det er utenkelig, sier saksordfører for stortingsmeldingen, Kårstein Eidem Løvaas (Høyre).
Det er ønske om mer konkurranse i dagligvarebransjen. Tyske Lidls forretningsidé er basert på egne merkevarer, men de lyktes ikke i å etablere seg i Norge. Er ikke det et paradoks?
– Lidl etablerte seg i et overetablert marked, fikk dårlig beliggenhet, og hadde merkevarer vi ikke hadde hørt om, mente Trond Blindheim.
Se inn i krystallkula: Hvordan er situasjonen for egne merkevarer i dagligvarebransjen om 5 år?
– Jeg ble overrasket over at også politikere vil forby det. Det griper jo rett inn i et fritt marked og en fri organisasjonsform, og jeg tror ikke det vil være mulig å gjennomføre et forbud.